E-handel inom omnichannel för storbolag

När börjar man säga att man är ett storbolag inom e-handel? Omsättningen på e-handeln spelar naturligtvis stor roll men framförallt är det bolagets målsättning och vision som avgör när man börjar bli ett stort företag som måste sätta höga mål och göra en långsiktig planering.

E-handel är något vi kommer att arbeta med länge. Det är dock viktigt att förstå att e-handel fundamentalt inte skiljer sig speciellt mycket från vanlig handel i fysiska butiker. Det handlar om att göra affärer. Att erbjuda rätt produkter till rätt kund vid rätt tillfälle. Tekniken är ett nödvändigt ont men också en fantastisk möjlighet att ta reda på saker om dina kunder som du aldrig trodde du skulle kunna få veta. Att göra en förstudie i en e-handelssatsning är avgörande för hur utfallet blir. E-handel handlar mycket om att förstå vilka du ska sälja till och vad de har för behov och datorvana. Många personer som är äldre än trettio år har ett helt annat beteendemönster när du handlar via en e-handel än de som är yngre. På samma sätt så finns det skillnader mellan män och kvinnor och även stora skillnader på andra sätt. I förstudien bör ni ta reda på hur er e-handel ska användas i organisationen. Därefter ska ni fokusera på de som ska köpa ur er e-handel och därmed fundera på vilka stereotypanvändare ni kommer att ha. Vad söker dessa användare sig i er e-handel och löser den e-handel ni har idag eller tänkt att skapa deras behov? Titta på era konkurrenters e-handel och försök att leva dig in i vad deras kunder tänker och känner när de är inne på de sidorna.

Efter att ni har tagit fram en förstudie, bolla den med marknadsavdelningen för att se om ni delar åsikterna om era användare. Gör nödvändiga förändringar och ha detta som underlag när ni diskuterar design, layout, produkttexter, produktbilder och allt annat som rör e-handeln. Kommer era kunder att älska och förstå det ni tänkt baserat på deras datorvana, behov och mål med att vara inne på er e-handel.

Under förstudien bör också arbete ske med att titta på vilka mål som finns från ledningen på den e-handel man bygger.

Omnichannel / multikanal inom e-handel

Det är viktigt att ha hela bolaget med sig och att resursplanera redan innan investeringen görs. Man kan jämföra en ny e-handel med att starta en ny vanlig butik. I er e-handel kommer ni där emot att kunna nå alla konsumenter i Sverige och driva kunder till era vanliga butik. Det finns få exempel på butiker som inte har ökat både inom sin e-handel och de fysiska butikerna när en e-handel lanseras.

E-handelskonsult

Vendre är ett konsultbolag som hjälper projekt inom e-handel. Vendres huvudsakliga kompetens ligger inom konverteringsoptimering och e-handelssystem. Gå in på www.vendre.se för att läsa mer eller läs om dem på e-handel.se.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *