Facket räddade städjobben på pendeltågen

Under en tid har upphandling skett gällande vilket städföretag som ska få det stora arbetet att genomföra städning av hela pendeltågstrafiken i Stockholm. Det handlar om en offert på flera miljoner och ett flertal företag har varit med om att slåss om detta åtråvärda kontrakt.

När det blev klart att MTR vann denna upphandling väntade däremot dystra nyheter för alla städare på företaget ISS – det företag som tidigare skött denna städning. Samtliga blev uppsagda och fick höra att MTR hade valt att anlita städföretaget Reneriet för denna städtjänst.

Men detta var något som facket snabbt agerade mot. Stockholmsbaserade avdelningen för SEKO skapade en kontakt mellan MTR och Reneriet för att hitta en hållbar lösning för alla parter och resultatet blev klart positivt för de anställda.

När nu verksamhetsövergången sker från ISS till Reneriet så innebär det även att samtliga städare flyttas över till det nya företaget. Detta är alltså inte något måste utan ett antal valde att lämna städningen på pendeltågen för att söka sig mot nya jobb. Men de som ville fick möjligheten att gå vidare till Reneriet vilket självklart ses som en stor vinst för facket och dess medlemmar.

Men helt positivt är det ändå inte enligt Freddy Sato (Styrelsemedlem i SEKO Pendelklubben Stockholm). Han säger i intervjuer att han bara är ”ganska nöjd”. Orsaken är att vissa villkor försämrades för de som utför städningen.  Bland annat har rätten till företagshälsovård försvunnit. Utöver det har tågvärdarna och städarna separerats gällande förhandlingsläge vilket gör att städarna måste bilda en egen facklig lokal avdelning i Stockholm.

Att bilda en ny facklig avdelning kan ta ett tag och fram till att detta är genomfört är det däremot Pendelklubben rätt att bistå med den hjälp som krävs från fackligt håll.

En punkt som facket är mycket nöjda med är att tjänstepensionsavtalet blev kvar. Företaget MTR hade motsatt sig att ta över detta avtal men efter förhandlingar skapades alltså möjligheten att bevara denna.

Enligt Sato handlar framgångarna främst om att alla Stockholmsbaserade avdelningarna har kunnat samsas och förhandla som en enhet. Det gäller då Pendelklubben, Lokförarklubben och Verkstadsklubben. Alla har sina intresseområden och skulle kunna välja att kämpa för de individuella frågorna. Men genom att ha en gemensam front har man kunnat skapa ett tydligare tryck mot den nya arbetsgivaren vilket därmed skapat förutsättningar för ett lyckat resultat.

De som åker med pendeltåg i Stockholm kommer troligtvis inte märka någon större skillnad. De är ju till och med samma städare som genomför städningen. Skillnaden är enbart att de har andra arbetskläder på sig.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.